måndag 16 maj 2011

Hönsnytt - ZetchuBetche!


Var igår och hemtade en tupp som min farbror räddat från döden. Han räddade två och vi fick välja vilken vi ville ha. Jag blev genast kär i denna enorma vackra (Orpington?) tupp.
Han är otroligt mysig och snäll.
När vi ändå hade åkt en sådan lång bit (55 min) tänkte vi att vi lika gärna kunde köpa någon höna till eftersom han inte som sålde dem inte bodde långt därifrån.
Där köpte vi tre små fina hönor till.
En liten gul Kochin döpt till Clara (Clara kluck) , en orange-svart brahma döpt till Tiger, eftersm hon verkligen ser ut som en liten tiger. Och sist men inte minst en liten outsider, en helt annan ras än vår stora maffiga flock, en liten vit-grå spräcklig smal kroppsbyggd 'fifty-flowers' höna, som vi döpt till Prillan (Pettson & Findus hönan) eller vi och vi, det var nog jag som döpte alla, farmförallt tuppen, där fick familjen inte ens överklaga namnet.

Men Zetchu-betche som jag döpt tuppen till (kallas kortare för även Zetchu) Märkte vi idag när vi tog en närmare titt på honom att han är ganska varnvårdad. Han är fjäderlös på flera platser (hals, mage, mm.) och han har fotskabbskvalster, vilket ör att hans fötter är mycket stora och fjällen är längre och konstigt vuxna.

Så ja och min mor tog innan vi släppte in honom ikväll och tvättade hans fötter med såpa, smörjde sedan in dem med både kalk och babyolja för att kväva kvalsterna som bor gräver gångar i hans fötter. Vi pudrade även resten av honom med kalken för att bli av med de parasiter som gör att hans fjädrar klias bort. Zetchu var hur snäll som helst när vi skubbade hans fötter, han satt på rygg i mitt knä utan att bråka det minsta, han uppskade nog omvårdnaden. Jag har fått Zetchu som 'min', och han är min absoluta favorit.
Även ute på tomten är det bara att gå fram till honom och lyfta upp honom. Han är dock mycket stor, mycket större än alla hönor och våran andra tupp (som blev mycket ägd och är nu i lägre rang än Zetchu) jag skulle gissa på att han väger upp mot 8 kilo. Finnast ögon av alla har han också.
fler bilder på honom och de ny anlända kommer snart, vädret idag var regn, uppehåll, och mera regn så det blev inte mycket.


Mycket text och intressemängden är nog inte jätte hög för utomstående, men jag tänkte att det kanske finns någon som tycker det är intressant att veta, förhoppningsvis.




1 kommentar:

Lisa sa...

Sjutk intressant inlägg! Jag vill ju veta allt om de här små hönorna så det här var den bästa updaten på länge! Jag tackar! Han ser helt underbar ut den lille Zetchu och jag fröstår att du gillar honom. Tråkigt att höra att han blivit vanvårdad men hos er kan det ju bara bli bättre. Hoppas det går bra med fötterna på honom! Kommer ut och tittar på honom till helgen! Ses då hjärtat! Och keep me posted med nyheter från hönsgården!