måndag 12 maj 2014

Kycklingar










Dessa tre små sötnosar tog vi med oss hem igår. Inga av kycklingarna vi köpte var könsbestämda, men vi har blivit rätt så bra på sådant, och jag är nästan helt säker på att alla tre är hönor.

Den större vit- och svart spräckliga kycklingen är en brahma. Hon ser mycket ut som vår gamla brahma Siri såg ut som ung. Hon har fått namnet Saga.

Den orangea kycklingen med svart huvud är en Orpington och har fått namnet Carma-Fenix. Mamma tyckte att hon såg ut som en fenix och vi ville samtidigt göra en liten tubrute till Conchita som van melodifestivalen.

Och vår lilla minsting är en ny ras för oss, nämligen plymouth rock. En ras som känns igen av sin svart-vit randiga färg. De vuxna fåglarna ser alla ut som zebror, typ. Och hon fick namnet Yin.

Dom fick gå ut en stund i hönsgården när mamma och jag fixade taket som gick sönder i föra snön och de stora fick gå fritt.

Jag har mer bilder att redigera och mer att skriva, men inte mer tid. Emme har ett liv den här veckan förstår ni. Idag har jag jobbat, och imorgon likaså. På onsdag sedan ska jag iväg till Stockholm och gå med Carro på raveskiva. Egentligen inte min grej, men det blir säkert kul.

Och nu är det två minuter till Game of Thrones.

Ha det bra i sköna (regniga) maj!










1 kommentar:

Lisa sa...

Gud så söta de är!! Härligt att de fått komma ut lite också, de ser ut att trivas som fisken! Raveskiva och jobb, låter spännande. Du får berätta allt sen. Puss!!