lördag 19 juli 2014

När människorna sover
























Jag vaknade några minuter i fyra och tittade ut genom fönstret. Efter det fanns det inte inget krypa ner och somna om igen för mig. Jag klädde på mig, tog min kamera och moppe och åkte iväg in i dimman.

Mötes av ett tiotal harar, fyra rådjur och en fantastisk morgon.
Åhh, och ljuset. Ljuset. Jag vill bo i det. Det är magiskt.

En av de tiotal gångerna jag parkerade moppen och sprang för att jaga ljuset ut på blöta fält stannade jag till vi ett steg som kändes mjukt. Jag vänder mig om och tittar ner och ser en hare. Jag böjer mig ner och utbrister "herregud, gick det bra?!" och den springer sin väg. Som en hoppande delfin i havet försvinnande och synlig omvartannat i det höga gräset.
Jag trampade på en hare. Det har aldrig hänt förut. De brukar alltid, alltid springa innan jag hinner kommer närmare än tre meter. Hade lite dåligt samvete efter det. Men jag tror att det gick bra med hen.

Jag älskar sommarnätter. Det finns få saker som är så fantastiska som dessa.

Jag kom hem igen en och en halv timme senare, skrev en lapp som jag la på köksbordet där jag bad familjen att inte väcka mig och kröp sedan ner och somnade om.





3 kommentarer:

Lisa sa...

WOW!! Hoppande bambi och solen genom trädet är underbara. Men hjulspårsbilden är den bästa jag sett på länge. Gud vad glad jag är att du inte gick och la dig igen. Det här är otroligt!!! Hjulspåren platsar på väggen hos kungen, ta mig fasiken! En personlig favorit!!! In i portfolion nu!

Anonym sa...

Du borde aldrig sova 😉 Alla är fina men "Bambi mitt i språnget!

Carro sa...

åååh, så himmla megafint! älskar ljuset! och älskar bambi framför granen! SÅ FINA! <3<3<3