tisdag 4 november 2014

Allt under norrsken













(Jag är på fjället och spanar på djur fortfarande, inlägget är tidsinställt)

Första kvällen på Söröya var magisk. Så fort vi vi kommit fram och börjar slå upp tälten kom den dansande över himlen. Vi slog upp tält och åt middag under norrskenet den kvällen. Efter middagen fotograferade vi halva natten. Vi gick upp till stupet och fick norrskenet över havet. Jag gjorde en timelaps (sammansatta fotografier i höghastighet som blir en kort snabbfilm) som jag är nöjd med. Jag satt och tryckte av bild efter bild i en och en halv timme och fick ett resultat på fem sekunder.

För att hålla värmen dansade vi sving under exponeringarna och skrattade åt livet.  Åt faktumet att vår tisdagsnatt spenderades på en liten ö högt, högt uppe i Norge, under norrsken uppe på en klippa, dansandes sving. När de andra gick och la sig stannade jag en stund till. Jag låg på klippan i mörkret och studerade himlen.

Stjärnor föll, norrskenet fortsatte slingra sig över himlavalvet och nedanför hördes det mjuka ljudet av havet som nådde land.









1 kommentar:

Lisa sa...

Herregud vad mysigt! Vilka äventyr hjärtat! Njut och lev livet!!