fredag 28 juni 2013

ISLAND.










































Det finns så mycket att säga att jag inte kommer på någonting.

Till att börja med har jag haft det otroligt bra.
Haft otrolig tur med allt under hela resans, med väder, tid, och allt annat som inträffat och varit aktuellt.
Jag har gjort allt jag skrev i förra inlägget att jag skulle se och göra.
Det har varit underbart.
Jag har fotograferat som en tok eftersom allting är så otroligt vackert.
Så där sjukligt vackert att jag inte tror att det är verkligt. Det ganska likt fjällen miljön vi svenskar känner till på vissa sätt, men skiljer sig ändå hysteriskt mycket. Varma källor, glaciärer, förstenad lava, frodiga och grönskande miljöer, och kala tomma miljöer. Berg, vattenfall och floder. 

Får och islandshästar finns vart man en tittar. Verkligen överallt. 
Sedan såg vi renar, sälar, och massor med valar (knölval, vikval, vitnosdelfin och tumlare) 
Och massor med fåglar. 


Jag har fotograferat 21 GB bilder under resan. 
Jag har över 120 stycken favoriter.
Jag har bestämt mig för att göra beställa hem en bok med mina bästa.

Men här får ni nu ett utbuds som jag hoppas ska förmedla vilket varierande och fantastiskt land ön i norra ishavet är. 


Många har sett bilder från Island och vet att det är en vacker plats, men det finns några saker som jag inte visste om ön som jag lärde mig när jag kom dit. Tänkte dela med mig av dessa, då jag tyckte var intressanta.


* All form av varma källor, och allt varm vatten som hämtas därifrån, luktar illa. Det är så mycket svavel i det hela så vattnet luktar rutten ägg prutt. Vattnet i duschen, handfat, och varma källor. Inga undantag. Det var intressant och konstigt, men det gjorde inte jättemycket, vattnet var ju rent och varmt ändå.

* Isläningranas sett att se på tid. De är inte som svenskar, fanatiska över minuternas exakta position. En timme eller två hit och ditt, det spelar inte så stor roll för.

* Deras vägar är nästan jämt dragna med linjal. Vägen går rakt fram, mil efter mil efter mil. Kommer det en sväng, är den noga utmärkt.

* Miljön varierar något otroligt. I 20 mil kan det vara bara grus, eller lav täckt gammal lava, för att sedan helt tvärt bytas ut mot frodigt gräs och snötäckta berg.

* Hela halva ön är täckt av en ända blomma. 
Blåa lupiner. Så länge man är på en frodig plats finns det där lupiner. I miljontals. 


Så nu vet ni det.
Ett otroligt äventyr har det varit.





3 kommentarer:

Carro sa...

Aaaaaaah du är hemma och du är så himla duktig på att fota så alla bilderna ser ut som bakgrundsbilder på windowsdatorer!! :D vi måste leka snart för jag saknar dig så himmla mycke!! Och sen så får du beställa en extra fotobok grej till mig så betalar jag den sen!^^ vill oxå haaa! :D <3<3

Pernilla sa...

Fantastiskt! Jag vill också åka dit. Du får berätta mer nästa gång vi ses! Kram

Lisa sa...

Fantastiska fantastiska foton! Förstår att landet måste ha varit ett paradis för dig som fotograf!! Vilka otroligt häftiga miljöer. Längtar efter att få höra allt och se allt!