lördag 21 maj 2011

Fiskedag














Var och fiskade med min bror och far idag. Vi gick i land på en ö för att fika, och den visade sig vara en fågelö, full med bon överallt på marken. Så jag fotade de stora, vackra, fläckiga äggen lite snabbt (men rörde dem inte, för sådant ska man inte göra!) och sen lämnade vi ön och åkte till en annan så att måsföräldrarna skulle våga sig tillbaka. Fisketur hade vi iallafall. Fick runt 8 fiskar, men de sanna naturvännen och vegitarianen som jag är släppte jag tillbaka alla jag fick upp, och fick min bror och far att göra det samma, förutom tre stackare som fick följa med hem som middag till dem.
(Men som jag till vårt försvar kan berätta att en av dem släppte vi tillbaka men han var så trött och chockad att han var halvdöd och flöt kvar vid ytan när vi släppte honom, och då kändes det inte meningsfullt att låta honom dö och inte bli mat, och de andra var tydligen för stora och finna för att släppas. Och kommentaren "-Mamma vill ha fisk till middag, nu måste hon ju få det" användes många gånger av min far som en "ursäkt".)
Men det var en mysig dag, men fågeläggsgömman var en av de bästa sakerna med dagen.





1 kommentar:

Lisa sa...

Vilka vackra ägg! Undrade just vart du fått tag i dem. Fantastisk vass också, vilken cool optisk effekt det var på den bilden. Supersnyggt!!