fredag 25 oktober 2013

Analog.































Några dagar efter min födelsedag i augusti, när jag hade så otroligt roligt med polaroidkameran var jag sugen på att testa alla sorters fotografi som finns. Så jag frågade pappa om inte han hade en gammal analog systemkamera kvar någonstans. Han har ju berättat att han gillade fotografi som ung och hade en kamera, och jag vet att han aldrig har varit bra på att göra sig av med saker. Det hade han. Han hade kvar sin gamla kamera i en kartong någonstans sa han. Då började jag hoppa upp och ner och fråga om jag kunde få låna eller få den eftersom jag under hela mitt tjugoåriga liv aldrig sett honom hålla i den, och det fick jag som en försenad födelsedags present (överlycklig tjej). När vi väl hade gått igenom tusentals kartonger och jag var på väg att ge upp hittade vi den. Sedan har jag gjort rent den och köpt film, och sedan var det bara att börja leka. Den har dessutom fått ett namn, den heter Mattias (och polaroiden heter Sofia, vilket båda är namn från Bröderna Lejonhjärta). 

Filmen tog slut för några veckor sedan och igår hämtade jag upp den framkallade filmen. Bilderna här ovan är tagna med kameran och skannade till datorn (förutom bilden på själva kameran förstås).

Nu har jag köpt en svartvit film som sitter i kameran, men där har jag en så länge bara tagit en bild. De får ni se när de blir framkallade någon gång i framtiden.

Ha en bra helg folk. Jag har redan planerat fredag och lördagsmysets godis, det gjorde jag igår och har längtat efter det ända sedan dess. Jag ska äta chokladglass med smulade digistivekex, nötter och karamelliserad mjölk. Nooooooommm!




3 kommentarer:

Lisa sa...

Men åh vad fina de blev!! Helt annan känsla i de här bilderna. Väldigt old school! Riktigt riktigt snyggt. Jag gillar det till tusen! Tonen i färgerna och skärpan ger verkligen själ till bilderna. Vackert!!!

Lisa sa...

Och jag kommer snart ut och äter glass med kondenseradmjölk med dig! I stora stora lass!!!

Pernilla sa...

Vilka vackar färger det blev i dom korten! Jag gillar dem! Kul att du experimenterar så mycket med olika sorters fotografering! /P