måndag 10 februari 2014

Att städa efter tre generationer, del 5.















Igår samlades vi åter för att röja. Igår var vi plus en Agneta och den fina vovven Eppsi, och minus en Syster och Beto som är mitt i sin egen inflyttning.


Alla skolböcker från 1800 talet fram till 1960, varenda nummer av Ica kuriren och Kalle Anka som någonsin givits ut, alla brev från gammelföräldrarna, lakan, handukar, dukar, allt handbroderat, vävt, knypplat och virkat, små underlägg och dukar som alla är gjord för hand för nästan hundra år sedan, porträtt på människor som jag inte vet vilka de där, en gunghäst, häftiga glasflaskor-vaser-saker större än du någonsin sätt, mera gamla kläder, björkved från 40-talet, och en smygtitt på en vind där det bara finns mer och mer av allt och inget.


Igår fick jag med mig hem en jättefin sjömansklänning och några andra häftiga plagg och tyger. Min garderob blir mer egen för varje gång vi åker dit.





2 kommentarer:

Lia sa...

Sjömansklänningen var verkligen jättefin - hoppas den sitter som den ska. Skepp o'hoj!

Lisa sa...

Oooooh, sjömansklänning! Visste att jag skulle missa något fint... Typ som dig i sjömansklänning! Måste få sen den på nästa gång i vi ses!! Spännande!! Nästa gång vill jag också följa med!