onsdag 23 april 2014

Att städa efter tre generationer - Dagen då vi trots allt fick en del gjort.









I söndags var vi i dödsboet igen. Det var tänk att syskonen skulle åka själva så att vi andra fick ledigt, men Lia och Dannie valde att följda med som stöd åt Lasse, så då jag följde jag också med (efter lite övertalning).

Lia och jag packade upp och ner smutsigt porslin tills våra fingrar var svarta, och syskonen bläddrade igenom sina oändliga högar med papper och skit.

Vi åt lunch ute i solen bredvid en blommande rabatt och jag fotograferade som en tok den ruvande björktrasten som byggt bo i trädet framför huset. Nästa gång ska jag ta med 200 mm objektivet och komma riktigt nära.

Och juste, Anna frågade hur jag får kortskärpedjup i bilderna, och det får jag genom att ha så stor bländare som möjligt. Alla påskafton bilderna är tagna med mitt 50 mm med bländare 1.4 och så långt det går utan att få överexponerade bilder använder jag den bländaren och har så kort slutartid som möjligt.

Stor bländare = kort skärpedjup
Liten bländare = stort skärpedjup


Soliga onsdagshälsingar till er alla.






1 kommentar:

Lisa sa...

Härligt att höra att det blev något gjort trots allt! Vad var det för porslin ni nu hittade? Det känns som att porslin typ är det enda som fanns i det där huset. Porslin, kapsyler och gamla nylonstrumpbyxor och tidningar, tidningar, tidningar, papper, papper, papper så klart!