onsdag 2 april 2014

Första och andra april.










April började med ett aprilskämt från naturen. Snö. Det som är bra med skämt är att det faktiskt är ett skämt. Snön smälte igen samma timme.
Månen är en vacker liten skärva och gårdagens middag var pannkakor med hjortronsylt. Muuums!

Imorse ändrade jag om lite med mina polaroider och satt in dem alla i albumet igen och fick hem min beställda inspirationsbok, som blev riktigt fin.
Jag söker jobb och försöker bli klar med Ålandsansökan, men idag har jag haft en dåligt dag så inget har riktigt gått min väg.

Men april är ju en bra månad. Nu har vi sommartid, snart är det påsk (min absoluta favorithögtid, vår, fjädrar, ägg och godis, kan det bli bättre?!) och efter det är det valborg, en annan mysig dag. En enorm brasa i skymningen, jag älskar att sådana gamla traditioner lever kvar 2014.

Anna frågade mig om vad jag använder för inställningar på kameran när jag fotar, och svaret är att jag alltid fotograferar med helt manuell bländare och slutartid. Det tar några extra sekunder att fixa med inställningarna jämfört med att bara kunna trycka på knappen, men jag tycker det är värt det. Det är ofta jag vill ha mina bilder med en annan bländare och slutartid än vad kameran rekommenderar på automat eller bländar/slutar förval. Det ger en större konstnärlig frihet, jag kan få bilden som jag vill oavsett vad kameran tycker är för mörkt eller för ljust.
Och jag hoppas du blir nöjd med din analoga film Anna!







3 kommentarer:

Anna sa...

Tack för att du tar dig tid att svara på mina frågor. Uppskattar det verkligen.

Foto har varit ett av mina största intressen ganska länge och för några år sedan började jag fota med digital systemkamera (Panasonic GF1). Dock så har jag alltid fotat med automatiska inställningar. Först för någon månad sedan började jag experimentera med slutartid och bländare, främst pga att jag ville lära mig hantera min "nya" analoga kamera på ett bra sätt, och insåg då att det faktiskt var kul och inte alls så svårt som jag trodde.

Måste erkänna att det var din blogg som inspirerade mig till att prova den analoga kameran. Såg en bild på din och kom på att min sambo hade en typ likadan på vinden. :)

Carro sa...

Åh, älskar första bilden! Så knasig kontrast med blommorna och snön! <3<3

Lisa sa...

Älskar att du fångar det som flyger i luften, oavsett om det är pannkaksånga eller flygfän ovanför scillor. Vackert!!