söndag 17 augusti 2014

Från höga berg och kalla vattenfall




















Fjällenveckan har avnjutits på traditionellt fjällvis. Jag har plockat kantareller, blåbär och hjortron, åkt båt på sjön, bestigit berg med Caspian, sprungit efter renar på myrarna, badat i vattenfallet och tagit det lugnt i stugan.

Kantareller fanns i överflöd - sådär mycket att mamma svär till när hon springer in i nästa område med gul mark, som kommer ta femton minuter till för oss att plocka när vi hungriga har försökt ta oss tillbaka till bilen i över en timme.

Caspian och jag besteg Getryggen och fick för första gången se den vackra utsikten från den bergstoppen. Vi hittade en avsatts mot den branta sidan av dalen där vi satte oss och beundrade utsikten. Vi skrek så högt vi kunde och hörde ljudet studsa mellan bergstopparna och återvända om och om igen.

En eftermiddag tog jag en promenad själv på fjället. Jag gick till vattenfallet där jag njöt av dess dånande och flygande vattendroppar. En bit uppströms blev jag sugen på att bada. Den varma sommaren hade torkat ut fallet ordentligt och vattenströmmarna var varken starka eller djupa där. Så jag klädde av mig och klev ner i det kalla, klara vattnet. Jag simmade runt och tittade ut över kanten och såg vattnet falla.  Det var fantastiskt. Fridfullt och spännande. Ännu en sak jag kan kryssa av från min innan-jag-dör-lista.








Att äta det man själv har samlat ihop är speciellt. Hjortron och blåbärssylt till pannkakor, eller färska blåbär och sylt i yoghurt till frukost. Eller knäckebrödsmackor med smörstekta kantareller. Eller vad sägs som mammas sanslöst mumsiga blåbärsbakelser?


Jag har helt enkelt haft det mycket bra.




1 kommentar:

Lisa sa...

Vad underbart ni verkar ha haft det. Nästa år är jag sugen som tusan, jag drar med oss alla tre! Och blåbärspannkakor: jag döööööööör!! Gud vad gott!!!